Thursday, April 19, 2012

:: Hati ibu ::

Aufa dah 11 bulan + sekarang. Blom pandai jalan. Cuma berpaut dan berdiri. Gigi still maintain 8 batang. Dah kurus sikit sebab baru recover daripada demam sikit, batuk & flu. Berat 9.7kg. Rasanya naik 100gram je since last month. Tak pe lah.. janji sihat. 

Masa Aufa sakit aku kat Kota Bharu, Kelantan. Kursus 4 hari. Susahnya hati, hanya Allah yang tahu bila hari-hari dengar pasal kesihatan Aufa yang tak berapa nak baik. Sampai rumah je, letak barang-barang, terus layan karenahnya yang ala-ala mengada sebab tak sihat kan, nak perhatian super extra. Penat. Ingatkan bila Mama dah balik Aufa leh sembuh. Malangnya tak.

Esoknya terus bawak Aufa ke Klinik Julian Wee. Paediatrik gak la. Dan pakar pasal masalah-masalah berkaitan pernafasan. Seperti biasa Doktor ni akan bagi ubat yang bermacam-macam jenis. Kali ni ubat Aufa ada 7 jenis. 4 liquid, 3 pil. Susahnya nak bagi Aufa mamam ubat. Lama-lama dia dah biasa, tak nangis lagi masa bagi ubat. 

Sepanjang masa Aufa tak sihat, Aufa mamam sikit je. 2 3 sudu bubur then dah. Muntah. Susu pun 2 3 oz, itu pun 3 oz susah nak abeskan. Hati ibu ni terlalu runsing, sedih tengok anak berkeadaan macam ni. Tapi aku lagi suka Aufa muntah sebab keluar dengan lendir skali. Last night pun muntah lagi. 

Tapi sekarang kira okay la, sebab Aufa dah mula tersenyum, berlari dengan walker, gelak, mamam, susu pun dah berselera.. Alhamdulillah. My praises to Allah. Syukur tak terkata. Disebabkan aku happy Aufa dah sembuh, aku pun beli la 2 bar coklat Cadbury yang besar dan bagi dengan anak-anak jiran aku. Dan aku rasa semakin happy lepas tu.

Sebagai ibu yang mengandungkan, melahirkan, menjaga dan membesarkan anak, hati ini terlalu rapuh bila melihat penderitaan, kesusahan dan kesakitan anak. Dalam masa yang sama mengumpulkan segala kekuatan dan usaha untuk melihat anak kembali tersenyum dan sihat. 

Aku percaya pada ketentuan Allah dan hikmah di sebalik kesusahan yang menimpa. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. 

Doa Mama sentiasa mengiringi Aufa sepanjang hayat Aufa.

My Baby

No comments:

Post a Comment