Saturday, October 29, 2011

Dari dalam ke luar ka dari luar ke dalam?

Terkejut aku pagi tadik, tengah layap nenga Prof kelaka lam IKIM FM ya ttba ada orang ngetok cermin kereta. Kak Pon duhal. Nya madah lupak mbak kad k masok opis. Tapi ya bukan isunya. Aku nak konsi apa yang aku sempat denga, tangkap nok dipadah Prof ya. Aku sik tauk apa topik yang sebenar la, sebab sik nenga dari awal. Here are the points:


  • Jangan sibuk kritik orang. Apa salahnya kita puji orang, contohnya madah bajunya kacak ka madahnya nampak berseri ka, orang akan senang hati denga, orang akan senang dengan kita. Kita yang mempengaruhi keadaan. Bukan keadaan yang mempengaruhi kita.
  • Jadilah orang yang bersikap dari dalam ke luar. Jangan jadi orang yang dari luar ke dalam. Susah nak explen tok. Dalam ke luar retinya positif dari dalaman, akan menampakkan hasil yang positif juak. Bila kita awal-awal dah negatif, contohnya harga barang nait, kita ngerepak la nganok tok nganok ya, sebenarnya kita sedang mengeluarkan sesuatu yang negatif dan dalaman kita pun akan rasa marah tapi sekda molah apa-apa untuk mengatasi keadaan ya. 
  • Of course kita sik dapat kontrol harga barang (situasi contoh). Kata Prof, tapi kita carik la cara camne nak mengatasi masalah kita ya. Contohnya berjual ka atau apa-apa pun. Sebab ya kita perlu bersikap dari dalam ke luar. Mun dah kita dari luar ke dalam, kita sikkan mampu bertindak, memikirkan apa-apa yang kreatif untuk kita menyelesaikan masalah sebab awal-awal gik dah negatif. (Teringat la aku, aku selalu ngeluh tunggakan gaji sik dapat-dapat gik, pernah juak madah bulan tok sengkek)
  • One important thing, sebelum aku lupak. Kata Prof, rezeki Allah ada di mana-mana. Terpulang pada kita jak nak usahakan. Even sekecik-kecik rezeki ya pun Allah berik, ya pun belom tentu kita nampak jalannya sebab fikiran dan dinegatifkan.
  • Sigek gik contoh dari dalam ke luar, bagus gik kita set dalam hati, mohon dengan Allah agar anak-anak kita menjadi muslim yang soleh/solehah dan berusaha mendidik anak-anak kita sebaiknya dan penuh dengan kesabaran daripada kita set dalam palak kita ooo mun anak aku molah hal kelak aku mesti pukul, munnya sik nenga ajar aku mesti hukum, munnya sik semayang aku mesti pukul. Pernah ka kita tahu, ada gik perkara lebih bagus yang boleh kita polah daripada berfikiran camya? Sebagai ibu bapa, ibu terutamanya (sebab doa ibu lebih makbul) sebaiknya kita berdoa la dari sekarang agar anak kita membesar menjadi anak yang soleh/solehah serta merancang hanya yang terbaik untuk mereka.
  • Prof juak ada berik contoh, mun anak malas belajar ka bermasalah, jangan dianok anak ya. Kita sik nak, anok yala dolok. Carik camne nak mengatasi masalah ya. Nganok ka ngerepak sikkan menyelesaikan masalah. 
  • Pergi, dengar, tonton la majlis/rancangan ilmu. Kita tok sekda yang penuh ilmu di dada. Ilmu sikkan abis mun nak dituntut. Di rumah masa jahit baju ka lipat baju, jaga anak, sambil-sambil ya boleh denga Rancangan Ilmu contohnya Tanyalah Ustaz/Ustazah. Perbezaan antara orang yang berilmu dan tidak, tutur kata orang yang berilmu ya nyaman jak didengar daripada orang yang sekadar pandei bercakap tapi sik berlandaskan ilmu.
  • Solat adalah tunjang kepada diri kita. Mun ada callers call cerita masalah tok masalah ya, Prof mesti tanyak, camne dengan solatnya? Mun rompuan, camne dengan auratnya? Beerti solat dan aurat akan mempengaruhi cara kita, hati kita, kehidupan kita. My personal experience: Aku ngakuk nang ada rasa lainnya bila pakei tudung ngan sik. Tapi aku sik tauk nak clarify camne. Memang boleh rasa. Cayaklah!
Bila dipikei-pikei balit, dalam hidup kita tok penuh dengan rungutan. Kinektok makin aku sedar rungutan-rungutan yang keluar selamak tok adalah unsur-unsur negatif dari luar yang merosakkan dalaman kita. Boleh sik kita menjadi insan yang sentiasa positif? Sama-sama la kita berusaha.

No comments:

Post a Comment