Monday, December 5, 2011

:: Inilah yang dinamakan resipi ikut suka ::

Semalam aku masak BlackPepper Chicken. Orang kat umah komplen sebab terlalu berapi kecuali Hubby je tak komplen pasal die suke pedas. Sama macam aku. Orang pertama yang komplen adalah adik aku. "Apa nama ayam dimasak kitak ya Kak Deng, rasa angus mulut Aen" Hahahahahaha... 

Resipi ni aku cuba-cuba masak ikut idea sendiri. Resultnya tidak menghampakan dan bila dah selalu buat pasti akan perfect. Ala.. campak-campak je, jadi la.. Pendek katanya, bahan-bahan semua ikut suka nak letak banyak mana. Ni nak share resipi, tapi takde tangkap gambar yang dimasak semalam. Ni ade la gambar yang dimasak masa Raya yang lepas, tapi ayam tu digoreng dulu. Cer klik sini.

Blackpepper Chicken

Cili kering kisar - Ikut suka nak buh banyak mana
Bawang merah kisar - kira-kira 3 sudu makan
Black pepper sauce - Ikut suka berapa banyak nak buh
Kicap masin - Ikut suka (lagi.. haha) >> kalau tanak buh kicap pun xpe
Garam - Rasa-rasa sendiri 
Ayam - Ikut suka banyak mana
Kentang - Ikut suka gak
Bawang besar - Sebijik (saya potong bulat half untuk ditumis bersama bahan-bahan kisar. Half lagi pun potong bulat untuk tabur kat atas Blackpepper Chicken yang dah siap)
Air - Agak-agak boleh merenehkan semua ayam tuk pastikan semua ayam masak sempurna, & bahan-bahan bergaul sebati dengan ayam.
(Dalam kes air ni, saya tambah air 3x untuk renehkan ayam betul-betul. Bila dah pekat, tambah air lagi, dah pekat tambah lagi air)

CARA-CARA NAK MASAK

Tumiskan cili kering + bawang merah hingga garing + bawang besar half + air + kicap + blackpepper sauce -- tunggu sampai mendidih + kentang + ayam

(sambil-sambil tu tambah-tambah la garam ikut tahap masin yang anda suka)

First boil tu, agak-agak kuah dah pekat atau beransur kering, tambah lagi air, bila dah pekat untuk 2nd boil, tambah lagi air. 

Pastu bila dah pekat kira dah siap lahhh.. Boleh la tabur bawang besar di atasnya. Hehe.. Masa tu dijamin ayam masak sepenuhnya, kentang empuk dan ramuan-ramuan meresap ke setiap pelusuk ayam. Huhu.

Dalam masak memasak ni, walaupun aku tak terer, tapi aku percaya keikhlasan memasak & cooking/baking with love akan menjadikan makanan sedap! Insyallah. Ooopss.. satu lagi, tak perlu menunjuk-nunjuk kat orang yang kita boleh memasak.

No comments:

Post a Comment